Θριαμβολογώντας για την επιχειρηματική κολεγιά ανάμεσα στην
«Cosco», την «Hewlett Packard» (HP) και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο Αντ. Σαμαράς έλεγε ότι
η συμφωνία για αποκλειστική μεταφορά των προϊόντων της δεύτερης προς την ΕΕ και
τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, μέσω του λιμανιού του Πειραιά και του
σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, συνιστά «ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα» από τα
πολυεθνικά μεγαθήρια και σηματοδοτεί την έναρξη της ανάπτυξης.
Η επιλογή όμως της Ελλάδας από την HP , για τη σιδηροδρομική
διακίνηση των εμπορευμάτων της με αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, έχει να κάνει
με το υψηλό κόστος καυσίμων, που έχει περιορίσει τις ταχύτητες με τις οποίες
κινούνται τα πλοία. Δηλαδή, τα εμπορικά πλοία ταξιδεύουν πιο αργά, για να
μειώσουν οι εφοπλιστές το κόστος των καυσίμων.
Σαν αποτέλεσμα, το λιμάνι του Ρότερνταμ, από όπου διεξάγεται
έως τώρα η κίνηση των προϊόντων της HP (παράγονται εξολοκλήρου στην Κίνα και μεταφέρονται
στην Ευρώπη με τα πλοία της Cosco), έχει καταστεί ιδιαίτερα ακριβό για την
πολυεθνική, η οποία, για να μειώσει το κόστος, άρα για να αυξήσει τα κέρδη της,
επέλεξε το λιμάνι του Πειραιά σαν πύλη εισόδου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Από τον Πειραιά έως το Ρότερνταμ, το ταξίδι διαρκούσε έξι
μέρες, αλλά σήμερα με τις χαμηλότερες ταχύτητες λόγω κόστους καυσίμων, διαρκεί
έντεκα μέρες. Αυτό είναι το κίνητρο της επένδυσης και όχι ότι είχε καμιά
πρεμούρα η πολυεθνική να ρίξει «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική οικονομία.
Επιπρόσθετα για να έρθει η πολυεθνική HP στην Ελλάδα, έπρεπε
να βρει τις κατάλληλες υποδομές, για τις οποίες είχε ήδη φροντίσει το ελληνικό κράτος,
με λεφτά από τον ιδρώτα του ελληνικού λαού. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο,
η ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των μεταφορών και
της παραπέρα ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού, επένδυσε πάνω από 110 εκατ. ευρώ
για τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το λιμένα του
Νέου Ικονίου με το εθνικό δίκτυο του ΟΣΕ.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα μεγάλο έργο, αφού η νέα γραμμή
εκτείνεται σε 17 χλμ. ,
κατασκευάστηκε για ταχύτητες 90
χλμ. ανά ώρα και διέρχεται από σήραγγες έξι χιλιομέτρων
και πολλές γέφυρες. Αυτή την υποδομή, που φτιάχθηκε με χρήματα του ελληνικού
κράτους, δηλαδή του λαού, έρχεται να αξιοποιήσει τώρα η HP σε συνεργασία με την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Cosco, η οποία να σημειωθεί ότι ήλθε στην Ελλάδα επίσης
εκμεταλλευόμενη κρατικές υποδομές (ΣΕΜΠΟ, ΟΛΠ) και έχοντας εξασφαλίσει
νομοθεσία που κάνει πάμφθηνη την εργατική δύναμη στα κάτεργά της στο Ικόνιο.
Μήπως όμως από την
ανάπτυξη του λιμανιού ωφελήθηκαν οι εργαζόμενοι, συνολικά ο λαός, όπως θέλουν
να παρουσιάσουν με την περίπτωση της Cosco;. Ωφέλησε η συγκεκριμένη επένδυση και
τόνωσε την απασχόληση; Δυστυχώς απάντηση είναι «όχι».
Οι μερικές εκατοντάδες θέσεις εργασίας που δημιούργησε η
πολυεθνική, είναι σταγόνα στον ωκεανό των 30.000 θέσεων εργασίας που χάθηκαν
όταν το μονοπώλιο εξαφάνισε τις μικρές ναυτιλιακές και άλλες επιχειρήσεις που
δραστηριοποιούνταν στην ευρύτερη περιφέρεια του Πειραιά. Επιπλέον οι
εργαζόμενοι στην Cosco δουλεύουν σε καθεστώς δουλείας, με ανύπαρκτα δικαιώματα
και σε περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και ανασφάλειας.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το 2011, ο κύκλος
εργασιών της πολυεθνικής αυξήθηκε κατά 7,26% και την ίδια στιγμή οι αμοιβές και
τα άλλα «έξοδα προσωπικού», μειώθηκαν κατά 7,65%. Που σημαίνει ότι η εταιρεία
αύξησε τον τζίρο της, αλλά το αποτέλεσμα αυτής της «ανάπτυξης» όχι μόνο δεν το
καρπώθηκαν οι εργάτες, αλλά έγιναν και φθηνότεροι για τον εργοδότη τους!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου