Ο χωρίς σκέψη σεβασμός προς την εξουσία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της αλήθειας...

Albert Einstein

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Οι Gadze* και οι μη ...Gadze.


  Έναν ακόμη χειμώνα ετοιμάζονται να περάσουν μέσα στα πρόχειρα παραπήγματά τους πολλές  οικογένειες Τσιγγάνων όχι μόνο της περιοχής μας, αλλά όλης της Ελλάδας.
 Μέσα σε ένα  σκηνικό, "ζωής εν τάφω", σε παγωμένες καλύβες, αδιάβατους από τις λάσπες δρόμους, λόφους σκουπίδια, με σμήνη εντόμων και τρωκτικών αλλά και αφόρητη δυσοσμία.
   Ο Ούγγρος Τσιγγάνος συγγραφέας Μένιχρετ Λακάτους, μιλώντας σαν εκπρόσωπος των Ρόμ στα Ηνωμένα Έθνη,  τόνισε τον εξαθλιωμένο κόσμο της τρώγλης,  όπου εγκληματικότητα, φτώχεια, αρρώστια και θνησιμότητα παιδιών και ενηλίκων ξεπερνούν κατά πολύ το μέσο όρο της υπόλοιπης πολιτισμένης ανθρωπότητας.
   Οι τσιγγάνοι, τους δέκα αιώνες περίπου που ζούνε στην χώρα μας, έχουν αναπτύξει σαν αμυντικό μηχανισμό τα δικά τους ιδιαίτερα γνωρίσματα και διαμόρφωσαν τα δικά τους στερεότυπα και προκαταλήψεις που οδηγούν σε μια ποικιλία ενεργειών και αντιδράσεων όπως η άμυνα, η πρόκληση ακόμα και η επίθεση στους μη τσιγγάνους.  
     Τα  προβλήματα απασχόλησης, εκπαίδευσης, στέγασης και υγείας των Ρομά  παραμένουν, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, η Πολιτεία μέσω θεσμών, όπως τα Ιατροκοινωνικά Κέντρα   , αλλά και  άλλων προγραμμάτων και δράσεων έχει προσπαθήσει  να προσεγγίσει την συγκεκριμένη  κοινωνική ομάδα.
    Η  Τοπική Αυτοδιοίκηση με την ικανότητα της να γνωρίζει τις ανάγκες και τις δυνατότητες κάθε περιοχής, οφείλει με τη εμπειρία που έχει αποκομίσει από τη εφαρμογή δράσεων όπως  τα Ιατροκοινωνικά Κέντρα   να σχεδιάσει τις αναγκαίες  ανάλογες δράσεις και να αξιοποιήσει κάθε  αναπτυξιακό εργαλείο υπέρ των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων και στο τόπο μας .

*Τους Έλληνες οι τσιγγάνοι τους αποκαλούν Balame   και Gadze (Balamό    ο Έλληνας και
Balame οι Έλληνες). Η λέξη Gadzό (πληθ. Gadze) δηλώνει ουσιαστικά το άλλο φύλο, τον μη
Τσιγγάνο.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορούσε κανείς να μιλάει ατελείωτες ώρες για το θέμα των ROM και μάλιστα προσεγγίζοντας το από πολλές και διαφορετικές πλευρές.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα Ιατροκοινωνικά Κέντρα (ΙΑΚ), το έργο που έχουν αναλάβει είναι πολύπλευρο και ιδιαίτερα σημαντικό. Η δράση των στελεχών των ΙΑΚ προσέφερε σημαντικό έργο προς την κατεύθυνση της κοινωνικής ενσωμάτωσης των ελλήνων ROM στις περιοχές που δραστηριοποιούνται, υιοθετώντας ένα ολιστικό μοντέλο παρέμβασης (στέγαση, πρόνοια, εκπαίδευση, απασχόληση και αστικοδημοτικά).
Παράλληλα μέσω της λειτουργίας των Κέντρων συλλέγονται σημαντικά ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία, αναφορικά με τις υποδομές και το πληθυσμό των οικισμών, όπου διαβιούν Ρομά
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι το αποτέλεσμα της δράσης των ΙΑΚ και πιο συγκεκριμένα των στελεχών, φαίνεται σε βάθος χρόνου. Τα στελέχη είναι αυτά που θα οργανώσουν ένα πλαίσιο δράσης, βασισμένο στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του κάθε οργανωμένου συνοικισμού. Το σχέδιο αυτό και η υλοποίηση του σε πρώτη φάση προδίδει την ομαλή πορεία του, μόνο αν τα στελέχη καταφέρουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη της ομάδας στόχου. Η εμπιστοσύνη αποτελεί το «κλειδί» για την εύρυθμη λειτουργία του Κέντρου. Η συνέπεια και η συνέχεια, που πρέπει να διακρίνουν το έργο των στελεχών δεν είναι εύκολο να διατηρηθούν χωρίς την υποστήριξη των φορέων που υλοποιούν προγράμματα ευρωπαϊκά, όπως ακριβώς τα ΙΑΚ. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα δεν είναι μόνο πηγή εσόδων και «απρόσωπες θέσεις εργασίας» για τους διάφορους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πόσο μάλλον όταν ο προσανατολισμός τους έχει ανθρωποκεντρική προσέγγιση!
http://www.iatrokoinonika.net/
Σιδηροπούλου Δήμητρα